Privacyverklaring Zorggroep Maatjeshof

Zorggroep Maatjeshof hecht veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. In deze privacyverklaring informeren wij u helder en transparant over hoe wij omgaan met persoonsgegevens, in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

1. Wie zijn wij?

Zorggroep Maatjeshof is een zorginstelling die dagbesteding en/of verblijf biedt aan mensen met een beperking. Wij verwerken persoonsgegevens van cliënten, vertegenwoordigers, medewerkers, leveranciers en bezoekers van onze website. Deze gegevens worden zorgvuldig behandeld en beveiligd.


2. Onze Functionaris Gegevensbescherming (FG)

Zorggroep Maatjeshof heeft een Functionaris Gegevensbescherming aangesteld. Deze is verantwoordelijk voor het toezicht op de toepassing en naleving van de AVG binnen onze organisatie.


3. Waarom verwerken wij uw gegevens?

Wij verzamelen en verwerken persoonsgegevens om:

  • Uw zorgvraag te beoordelen en passende zorg te bieden

  • De zorgovereenkomst uit te voeren

  • Te voldoen aan wettelijke verplichtingen (zoals verslaglegging, indicatiebewijzen, declaraties)

  • In sommige gevallen: op basis van uw toestemming (zoals foto’s of overdracht van dossier)

  • Ons gerechtvaardigd belang (bijvoorbeeld voor interne analyse of kwaliteitsverbetering)


4. Welke persoonsgegevens verwerken wij?

Voor het bieden van zorg en begeleiding verwerken wij onder meer:

  • Naam, adres, geboortedatum, geslacht

  • BSN (Burgerservicenummer)

  • Contactgegevens van uzelf en eventuele vertegenwoordigers

  • Medische en zorginhoudelijke informatie (indicaties, zorgplannen, observaties)

  • Informatie over uw woonsituatie, wettelijke vertegenwoordiging, zorgverzekering

  • Declaratiegegevens en facturatie-informatie


5. Hoe beschermen wij uw gegevens?

Digitale beveiliging

  • Alleen bevoegde medewerkers hebben toegang tot uw gegevens

  • Beveiligde systemen met gebruikersrechten, wachtwoorden en VPN

  • Regelmatige software-updates en technische beveiligingsmaatregelen

Schriftelijke beveiliging

  • Papieren dossiers worden opgeslagen in afgesloten kasten en ruimtes

  • Alle medewerkers hebben een geheimhoudingsverklaring ondertekend

  • Inhuur- en externe partijen (zoals ICT-leveranciers) ondertekenen ook geheimhouding en verwerkersovereenkomsten


6. Bewaartermijnen

Wij bewaren uw zorgdossier wettelijk minimaal 15 jaar vanaf het moment dat de zorgrelatie eindigt. Financiële gegevens (zoals declaraties) bewaren wij minimaal 7 jaar. In specifieke gevallen kunnen wij gegevens langer bewaren, tenzij u nadrukkelijk vraagt om vernietiging en dit wettelijk is toegestaan.


7. Delen van gegevens met derden

Wij delen alleen gegevens met derden als dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de zorg of wettelijk verplicht is. Denk aan:

  • Zorgkantoor, huisarts, apotheek, GGZ-instellingen

  • Gemeente (bij Wmo), WLZ-uitvoerder of Jeugdwet

  • Softwareleveranciers (bijv. voor ECD-systemen)
    Met deze partijen sluiten wij verwerkersovereenkomsten om uw gegevens te beschermen.


8. Uw rechten

U hebt op grond van de AVG de volgende rechten:

Recht op inzage

U kunt uw persoonsgegevens opvragen en inzien. Schriftelijk verzoeken graag voorzien van een kopie ID-bewijs.

Recht op rectificatie

Zijn uw gegevens onjuist of veranderd? Dan kunt u ons verzoeken deze aan te passen.

Recht op gegevenswissing (recht op vergetelheid)

U mag ons verzoeken uw gegevens (deels) te verwijderen. Dit kan alleen als er geen wettelijke bewaarplicht geldt.

Recht op overdraagbaarheid

U mag ons vragen om uw gegevens digitaal aan u of een andere zorgaanbieder over te dragen.

Recht op beperking en bezwaar

U kunt bezwaar maken tegen bepaalde verwerkingen of vragen om verwerking tijdelijk op te schorten.


9. Werken met wettelijk vertegenwoordigers

Bij cliënten die minderjarig zijn of onder curatele/mentorschap staan, worden rechten zoals toestemming en inzage uitgeoefend door de wettelijk vertegenwoordiger.


10. Toestemming voor beeldmateriaal

Wanneer wij foto’s of video’s van cliënten gebruiken voor bijvoorbeeld de website, folders of sociale media, vragen wij altijd vooraf uw schriftelijke toestemming. Deze toestemming kan op elk moment worden ingetrokken.


11. Gebruik van cookies op de website

Onze website gebruikt uitsluitend:

  • Functionele cookies: noodzakelijk voor het functioneren van de site (zoals navigatie)

  • Geen trackingcookies of analytische cookies zonder toestemming

Er wordt géén surfgedrag opgeslagen of gedeeld met derden.


12. Datalekken

Bij een vermoeden van een datalek melden wij dit direct bij de Autoriteit Persoonsgegevens en de betrokkene(n). Wij hebben een intern meldproces om incidenten snel op te sporen en te evalueren om herhaling te voorkomen.


13. Klachten of bezwaren?

Heeft u vragen, klachten of twijfels over de verwerking van uw gegevens? Neem dan contact op met onze FG. Komen we er samen niet uit, dan kunt u ook een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens of de Geschillencommissie Zorg via:


14. Wijzigingen privacyverklaring

Wij behouden ons het recht voor deze privacyverklaring te wijzigen. De actuele versie is altijd te vinden op onze website. Bij grote wijzigingen zullen wij u hierover informeren.


Versie: mei 2025
Website: www.zorggroepmaatjeshof.nl
E-mailadres: info@zorggroepmaatjeshof.nl